.:: Forum :.. Strona Główna .:: Forum :..
Osoby zamieszczające wypowiedzi na Forum rozpowszechniają swoje wypowiedzi na własną odpowiedzialność. Każdy wyrażający swoje opinie na Forum ponosi odpowiedzialność za wszelkie roszczenia osób trzecich z tytułu naruszenia praw tych osób.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload
 Ogłoszenie 
WALCZYMY O WOJEWÓDZTWO RADOMSKIE       Regulamin Forum     Przydatne narzędzia i gadżety: Jak cytować artykuły z prasy? | Logotypy do cytowań

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Radom w 1975 r. i plany jego rozwoju
Autor Wiadomość
Damian Maciąg 
Junior Admin
idealista?

Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 1620
Skąd: Radom - Obozisko
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 12:44 am   Radom w 1975 r. i plany jego rozwoju

U rodziny znalazłem publikację dotyczącą Radomia, a wydaną w 1975 r. Opisana jest w niej historia Radomia, stan ówczesny i plany rozwoju miasta. Wklejam tutaj chyba najbardziej interesujący fragment:

„Wszechstronne osiągnięcia Radomia w warunkach władzy ludowej pozwalają mieć pewność co do dalszego rozwoju miasta jako ośrodka przemysłowego, administracyjnego i kulturalnego o ponadpowiatowych aspiracjach. Już bowiem obecnie trwa intensywna rozbudowa i modernizacja radomskiego przemysłu, a w rejonie Gołębiowa powstaje nowa dzielnica przemysłowa miasta. W trakcie budowy znajduje się tam oddział Zakładów Metalowych im. Gen. Waltera, w produkowane będą maszyny do pisania „Łucznik”, oraz fabryka tarcz numerowych do telefonów.
W myśl perspektywicznego planu zagospodarowania Radomia, zatwierdzonego przez WRN w Kielcach dnia 4 IV 1973 r., miasto ma osiągnąć w 1990 roku 225 tys. mieszkańców. Po zakończeniu budowy osiedla mieszkaniowego „Ustronie”, w którym zamieszka 27 tys. mieszkańców, w 1976 r. rozpocznie się budowa nowej dzielnicy „Południowej” w rejonie Żakowic, Godowa i Jeżowej Woli. Projektuje się, że w 1990 roku zamieszka w niej do 73 tys. mieszkańców. We wspomnianym okresie zbuduje się w Radomiu 125 tys. izb mieszkalnych oraz 500 domków jednorodzinnych.
Zatrudnienie w 1990 roku we wszystkich działach gospodarki uspołecznionej wzrośnie do 114 tys. ludzi, z czego w samym przemyśle pracować będzie 60 tys. Wraz z rozwojem przemysłu i dzielnic mieszkaniowych rozwijane będą inwestycje towarzyszące – nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, parki i tereny rekreacyjne, sklepy i punkty usługowe, szkoły i przedszkola, szpitale i ośrodki zdrowia,. Między innymi przewiduje się budowę kilku domów kultury, hal widowisko-sportowych, 4 krytych pływalni, kilku sal wystawowych, Domu Technika oraz stadionu centralnego i licznych boisk. „

„Radom”; praca zbiorowa pod redakcja Jana Bonieckiego; Radomskie Towarzystwo Naukowe; Arkady, Warszawa 1975

-------

Szkoda, że nie zrealizowano w całości tych planów, chocażby związanych z dzielnicą Południową, nie wspominając o stadionie, basenach i salach widowiskowych...


Może jutro, tzn. dziś :) , dorzucę jeszcze zdjęcia z tej książki.
_________________
Blog Damiana Maciąga
Radom - miasto wojewódzkie!
 
 
 
redoxygene
Gość
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 1:09 am   Re: Radom w 1975 r. i plany jego rozwoju

No wiesz... socjalizm sie skonczyl :P Co jak co, ale to byl okres, w ktorym miasta rozwijaly sie najbardziej dynamicznie przy zachowaniu w miare przyzwoitego planowania przestrzennego i perspektyw rozwojowych.
 
 
Gladzior 
Moderator


Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 994
Skąd: Radom
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 2:01 pm   

Na papierze...
 
 
redoxygene
Gość
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 5:10 pm   

Gladzior napisał/a:
Na papierze...


Czy do ciebie nic nie dochodzi? Czy moze gadasz, zeby pogadac?
 
 
rj 
Site Admin


Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 2113
Skąd: Radom(Ustronie)/Kraków
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 6:49 pm   

Ani razu w czasach PRL do urbanistyki nie dorwali się tacy partacze jak Kornatka i Czyż. Samo to już wystarczy.
 
 
gregory_z_radomia
[Usunięty]

Wysłany: Wto Sie 18, 2009 8:04 pm   

redoxygene napisał/a:
No wiesz... socjalizm sie skonczyl :P Co jak co, ale to byl okres, w ktorym miasta rozwijaly sie najbardziej dynamicznie przy zachowaniu w miare przyzwoitego planowania przestrzennego i perspektyw rozwojowych.


Gladzior napisał/a:
Na papierze...


redoxygene napisał/a:
Gladzior napisał/a:
Na papierze...


Czy do ciebie nic nie dochodzi? Czy moze gadasz, zeby pogadac?


Chłopaki więcej luzu. Każdy z nas ma inny pogląd na minioną epokę. Mój pogląd jest zbliżony do poglądu Gladziora. Argument, wiele inwestycji PRL jednak było nie trafionych.
 
 
Gladzior 
Moderator


Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 994
Skąd: Radom
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 8:06 pm   

Ok, nie wnikam w plany rozwojowe i ich jakość i wartość merytoryczną i poziom w porównaniu do dzisiejszych, bo te na pewno były lepsze, ale co z tego jak z planów tych mało co wynikało?
 
 
rj 
Site Admin


Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 2113
Skąd: Radom(Ustronie)/Kraków
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 8:20 pm   

gregory_z_radomia napisał/a:


Chłopaki więcej luzu. Każdy z nas ma inny pogląd na minioną epokę. Mój pogląd jest zbliżony do poglądu Gladziora. Argument, wiele inwestycji PRL jednak było nie trafionych.


Trafionych, nietrafionych ... można się spierać o konkretne przypadki. Wg mnie nie było tyle gniotów budowanych przez rozmaitych skwarków - choćby z tej prostej przyczyny że takowych z przyczyn systemowych nie było. No i nie było raczej minimalizmu prowincjonalnego który mnie w wielu radomskich inwestycjach doprowadza do stanu oscylującego temperaturowo w okolicach 800K. Nawet obiekty wznoszone przez 66r czyli w czasach kiedy na zarządzenie włądz wojewódzkich w Radomiu jako mieście "o małej randze administracyjnej i znaczeniu w sieci osadniczej" nie wolno było wznosic budynków średniowysokich i wyższych (standard zabudowy to były 4 kondygnacje z dopuszczeniem "akcentów wysokościowych" w postaci 5 kondygnacji) prezentują lepszą formę niż niejedna budowla obecnych czasów. Weźmy np. zespół zabudowy w zachodniej pierzei ul.Traugutta i dla porównania nową zabudowę w południowej linii Żeromskiego na wschód od skrzyżowania z 25-go Czerwca ...
 
 
redoxygene
Gość
Wysłany: Wto Sie 18, 2009 8:45 pm   

Ale przeciez nikt tu nic nie mowi o ideologii, a jedynie o tym, ze "to byl okres, w ktorym miasta rozwijaly sie najbardziej dynamicznie przy zachowaniu w miare przyzwoitego planowania przestrzennego i perspektyw rozwojowych".
Czy to takie trudne? Kiedy budowano nowe, szerokie ulice? Kiedy budowano osiedla z kompleksowych planow itp? Czy to zostalo na papierze? Nie! Wszyscy dzis jezdza Chrobrego, Maratonska czy Grzecznarowskiego. Poludnie, Ustronie czy Michalow to genialne projekty w porownaniu z zagospodarowaniem Golebiowa 2. Projekty z lat 50-80 sa nawet zamieszczone u nas na forum - czy ktos ma zatrzezenia co do ich istnienia? Czy jakiekolwiek zalozenie przebudowy sojalistycznego Radomia do 1990 roku (kiedy zgodnie z zalozeniami z lat 70-tych mial miec 225 tysiecy mieszkancow) zostalo pominiete? Naprawde dziwie sie, dlaczego nie potraficie rozroznic pewnych rzeczy i klapki "kapitalistyczne" na oczach zaslaniaja wam realna ocene tego, jak wygladal rozwoj miasta w poszczegolnych okresach.
 
 
Gladzior 
Moderator


Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 994
Skąd: Radom
Wysłany: Sob Sie 22, 2009 10:27 am   

Przepraszam, że tak dlugo nie odpowiadałem, ale nie wchodziłem na forum przez komputer, a telefon i trudno byłoby tam kopiować i wklejać:P
rj napisał/a:

Trafionych, nietrafionych ... można się spierać o konkretne przypadki. Wg mnie nie było tyle gniotów budowanych przez rozmaitych skwarków - choćby z tej prostej przyczyny że takowych z przyczyn systemowych nie było. No i nie było raczej minimalizmu prowincjonalnego ....Nawet obiekty wznoszone przez 66r czyli w czasach kiedy na zarządzenie włądz wojewódzkich w Radomiu jako mieście "o małej randze administracyjnej i znaczeniu w sieci osadniczej" nie wolno było wznosic budynków średniowysokich i wyższych (standard zabudowy to były 4 kondygnacje z dopuszczeniem "akcentów wysokościowych" w postaci 5 kondygnacji) prezentują lepszą formę niż niejedna budowla obecnych czasów. ...

Jak najbardziej przyznaje rację.

redoxygene napisał/a:
Ale przeciez nikt tu nic nie mowi o ideologii

No, a kto mówi?
Cytat:
a jedynie o tym, ze "to byl okres, w ktorym miasta rozwijaly sie najbardziej dynamicznie przy zachowaniu w miare przyzwoitego planowania przestrzennego i perspektyw rozwojowych".

Z pogrubionym się zgadzam, z tym drugim zdecydowanie nie.
Cytat:
Kiedy budowano nowe, szerokie ulice? Kiedy budowano osiedla z kompleksowych planow itp?

Nowe szerokie ulice budowane są i dzisiaj i budowane byłyby wtedy niezależnie od tego czy byłby komunizm czy nie.
Natomiast porównując Gołębiów 2 do Ustronia, robisz bezsensowne porównanie. Dlatego, że na Gołębiowie buduje na każdej działce inny inwestor, wg. swojego planu i projektu i nie powinna się ich zmuszać do tego, aby budowali tak jak miasto nakazuje,a na Ustroniu budował wszystko jeden wielki inwestor, wg. swojego planu i stąd podobny wygląd budynków i zgrana sieć osiedla. Gdyby Gołębiów 2 zabudowywał jeden inwestor też by wyglądało podobnie jak Ustronie.
Cytat:
Czy to zostalo na papierze? Nie! Wszyscy dzis jezdza Chrobrego, Maratońska czy Grzecznarowskiego.

I jeździli by po takich dziś gdyby nie było komunizmu. Może nie od razu, a z czasem, bo ze względów kosztów mogłaby tam powstać droga jednopasmowa, komunizm miał do siebie ukazywanie bogactwa, którego nie było.
Uwierz. Gdyby Polska przyjęła plan Marshalla, dziś poziom kraju stałbym na całkowicie innym poziomie.

Cytat:
Projekty z lat 50-80 sa nawet zamieszczone u nas na forum - czy ktos ma zatrzezenia co do ich istnienia?

Projekty...
Cytat:
Czy jakiekolwiek zalozenie przebudowy sojalistycznego Radomia do 1990 roku (kiedy zgodnie z zalozeniami z lat 70-tych mial miec 225 tysiecy mieszkancow) zostalo pominiete?

Musiałbym zobaczyć te plany i porównać. Nie chce się kłócić bo nie jestem pewien, ale podejrzewam, że jakieś na pewno.
Cytat:
Naprawde dziwie sie, dlaczego nie potraficie rozroznic pewnych rzeczy i klapki "kapitalistyczne" na oczach zaslaniaja wam realna ocene tego, jak wygladal rozwoj miasta w poszczegolnych okresach.

Można i rozwój był hmmm "estetyczny", ale na pewno nie najbardziej dynamiczny.
Bliski przykład trasa N-S. Pierwsze plany lata 70-te, wykonanie czasy dzisiejsze.
 
 
redoxygene
Gość
Wysłany: Sob Sie 22, 2009 1:00 pm   

Gladzior napisał/a:

Z pogrubionym się zgadzam, z tym drugim zdecydowanie nie.


Nie zgadzasz sie, ze rozwijaly sie najbardziej dynamicznie? Podaj jakikolwiek inny okres, w ktorym rozwoj wygladal tak jak wtedy.

Gladzior napisał/a:

No, a kto mówi?


Cytowac czy dojdziesz sam?

Gladzior napisał/a:

Nowe szerokie ulice budowane są i dzisiaj i budowane byłyby wtedy niezależnie od tego czy byłby komunizm czy nie.


1) Komunizmu nigdy u nas nie bylo, najwyzej socjalizm realny.
2) Dzis juz nie budowanoby tych szerokich ulic, bo zwyczajnie... sa niepotrzebne i za dogie, o co sam non stop do wladz masz pretensje.

Gladzior napisał/a:

Natomiast porównując Gołębiów 2 do Ustronia, robisz bezsensowne porównanie. Dlatego, że na Gołębiowie buduje na każdej działce inny inwestor, wg. swojego planu i projektu i nie powinna się ich zmuszać do tego, aby budowali tak jak miasto nakazuje,a na Ustroniu budował wszystko jeden wielki inwestor, wg. swojego planu i stąd podobny wygląd budynków i zgrana sieć osiedla.


Porownanie jest jak najbardziej trafne, tylko musisz zrozumiec jedna rzecz - to miasto okresla gdzie maja biec ulice, gdzie beda sklepy, gdzie zielen, a gdzie budynki. A teraz miasto dziwnym sposobem unika tego i G2 wlasnie to najlepiej obrazuje. Stad tez:

Gladzior napisał/a:

Gdyby Gołębiów 2 zabudowywał jeden inwestor też by wyglądało podobnie jak Ustronie.


Absolutnie nie! Inwestor dazy do jak najwiekszego zysku z jak najmniejszego terenu, stad tez jesli miasto nie narzuci wytycznych, to inwestor wybuduje syf. A dodupne mieszkania ludzie kupia, bo sie nawet nie zastanowia. To miasto, a nie inwestor odpowiada za polityke przestrzenna.

Gladzior napisał/a:

Uwierz. Gdyby Polska przyjęła plan Marshalla, dziś poziom kraju stałbym na całkowicie innym poziomie.


Gdyby babcia miala wasy, to by byla dziadkiem. A gdyby Zwiazek Radziecki nie istnial, to wojne by Niemcy wygrali, a gdyby Polska nie najezdzala innych a potem sie nie oslabila, to by nie bylo rozbiorow. Ot takie rozumowanie.

Gladzior napisał/a:

Projekty...


Dzis ich nikt nie tworzy, bo rozwoj miast jest projektowany nie na 40, a na 5 lat do przodu.

Gladzior napisał/a:

Można i rozwój był hmmm "estetyczny", ale na pewno nie najbardziej dynamiczny.
Bliski przykład trasa N-S. Pierwsze plany lata 70-te, wykonanie czasy dzisiejsze


A to dzisiaj miasta sie rozwijaja dynamiczniej? Czy moze w okresie miedzywojennym tak sie rozwijaly? Widzisz - roznica jest taka, ze gdyby jej nie zaprojektowano w latach 70-tych, to dzis by jej juz nikt nie zbudowal. A nie bedzie tego mozna powiedziec za 40 lat - ze cos zaprojektowano w 2010 i dlatego dzis, w 2050 te inwestycje mozemy realizowac, bo projekty sie robi bez perspektyw rozwojowych, a z biezacych potrzeb.
 
 
Gladzior 
Moderator


Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 994
Skąd: Radom
Wysłany: Nie Sie 23, 2009 3:12 pm   

redoxygene napisał/a:

Nie zgadzasz sie, ze rozwijaly sie najbardziej dynamicznie? Podaj jakikolwiek inny okres, w ktorym rozwoj wygladal tak jak wtedy.

Okres od 89-teraz. Zapytaj starszych radomian czy nie widzą ogromnych różnic między tym co było, a co jest.

Cytat:
1) Komunizmu nigdy u nas nie bylo, najwyzej socjalizm realny.

Powiem tylko tyle:
z Wikipedii: Realny socjalizm - termin wprowadzony przez oficjalną propagandę radziecką w latach 70. XX wieku
Cytat:
2) Dzis juz nie budowanoby tych szerokich ulic, bo zwyczajnie... sa niepotrzebne i za drogie, o co sam non stop do wladz masz pretensje.

Nie masz racji. Takie aleje jak Grzecznarowskiego, Warszawska, Chrobrego budowano by i za czasów kapitalistycznych.
Poza tym ja mówię o bezsensownych wysepkach, zwężaniu ulic, ale w centrum, na obrzeżach tego się nie robi.
Jeśli mimo tego, że mam rację, nie będziesz chciał mi jej przyznać, to powiedz, kiedy przebudowano Czarnieckiego, Kielecką, czy zwęża się Warszawską, 1905-roku, Maratońską, Chrobrego.

Gladzior napisał/a:

Natomiast porównując Gołębiów 2 do Ustronia, robisz bezsensowne porównanie. Dlatego, że na Gołębiowie buduje na każdej działce inny inwestor, wg. swojego planu i projektu i nie powinna się ich zmuszać do tego, aby budowali tak jak miasto nakazuje,a na Ustroniu budował wszystko jeden wielki inwestor, wg. swojego planu i stąd podobny wygląd budynków i zgrana sieć osiedla.


Cytat:
Absolutnie nie! Inwestor dazy do jak najwiekszego zysku z jak najmniejszego terenu, stad tez jesli miasto nie narzuci wytycznych, to inwestor wybuduje syf. A dodupne mieszkania ludzie kupia, bo sie nawet nie zastanowia. To miasto, a nie inwestor odpowiada za polityke przestrzenna.

No nie powiesz mi, że ktoś budujący osiedle postawiłby blok, przy bloku. Kto by chciał to kupować?
Musiałby zapewnić jakieś skwery, place zabaw itp.

Cytat:
Gdyby babcia miala wasy, to by byla dziadkiem.

Nie chodzi mi tu o gdybanie, a o pokazanie ci wyższości kapitalizmu nad wszelakimi odmiana socjalizmu.

Cytat:
Dzis ich nikt nie tworzy, bo rozwoj miast jest projektowany nie na 40, a na 5 lat do przodu.

I nie jest do końca złe.

Cytat:
Widzisz - roznica jest taka, ze gdyby jej nie zaprojektowano w latach 70-tych, to dzis by jej juz nikt nie zbudowal.

Ależ brednia.

Cytat:
A nie bedzie tego mozna powiedziec za 40 lat - ze cos zaprojektowano w 2010 i dlatego dzis, w 2050 te inwestycje mozemy realizowac, bo projekty sie robi bez perspektyw rozwojowych, a z biezacych potrzeb.

I moim zdaniem to nie najgorsze rozwiązania z uwagi na zmienność społeczeństwa w czasach dzisiejszych.
Ostatnio zmieniony przez Gladzior Nie Sie 23, 2009 8:40 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
KY 
Moderator

Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1726
Skąd: Borki
Wysłany: Nie Sie 23, 2009 6:43 pm   

Gladzior napisał/a:

Cytat:
Widzisz - roznica jest taka, ze gdyby jej nie zaprojektowano w latach 70-tych, to dzis by jej juz nikt nie zbudowal.

Ależ brednia.


W tym momencie musze spytać, skad wzieło by sie miejsce na tą trasę? Przecież, jeśli w latach 70 nie pozostawiono by rezerwy, teraz stały by tam budynki. Dlaczego Słowackiego nie bedzie 2 pasmowa? Ano właśnie dlatego, że Tobie podobni gardzili socjalistycznymi planami i zwężono pas drogowy.
 
 
Gladzior 
Moderator


Dołączył: 09 Sty 2008
Posty: 994
Skąd: Radom
Wysłany: Nie Sie 23, 2009 8:50 pm   

KY napisał/a:


W tym momencie musze spytać, skad wzieło by sie miejsce na tą trasę? Przecież, jeśli w latach 70 nie pozostawiono by rezerwy, teraz stały by tam budynki. Dlaczego Słowackiego nie bedzie 2 pasmowa? Ano właśnie dlatego, że Tobie podobni gardzili socjalistycznymi planami i zwężono pas drogowy.


Skąd? Z wyburzeń.
Poza tym jakbyś uważnie przeczytał temat, a nie pisał tekst, tylko żeby poprzeć kolegę to zauważyłbyś, że co do projektantów i planistów mamy z Redoxygenem podobne zdanie.
 
 
KY 
Moderator

Dołączył: 11 Sty 2008
Posty: 1726
Skąd: Borki
Wysłany: Nie Sie 23, 2009 9:19 pm   

Czytałem i chciałem się tylko pozostać obserwatorem, jak w większości takich dyskusji, ale ten tekst zmusił mnie do wtrącenia się.

Skąd chcesz brać pieniądze na wyburzenia pod cale trasy, skoro nie ma ich nawet na buspas przy 1905 roku? Dziękuj komunie za ich modernistyczne plany bo gdyby nie ona prawdopodobnie nigdzie w tym mieście nie znalazł byś ulicy z dwoma pasmami w każda stronę.

Zgadam sie również z Rx z przewagą tempa rozwoju i rozmachem inwestycji komunistycznych nad dzisiejszymi. W tej chwili ekscytujemy sie centrum słonecznym, które jest tak naprawdę wypierdkiem w porównaniu z kompleksami lat 70 czy 80. Takiej skali jak wtedy nie zobaczymy juz prawdopodobnie nigdy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 10